onsdag 11 december 2013

Lussebullar med mandelmassa

Receptet på dessa mumsiga lussebullar finns redan uppe, men för att ni ska slippa leta så slänger jag upp det igen. =)

Onnomnom

Lussebullar med mandelmassa, jag fick ut 72 bullar
5 dl mjölk
4 påsar saffran
1 paket jäst för söta degar
1 burk kvarg, inget lightskit
0,5 tsk salt
2 dl strösocker
100 g mjukt smör
16-17 dl vetemjöl special

Fyllning
200 g mjukt smör
200 g mandelmassa
1 dl rörsocker strö

Pensling
1 ägg

1 msk mjölk
pärlsocker och rörsocker strö

Värm mjölk och saffran tillsammans till fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och häll på degspadet. Rör runt lite tills jästen löses upp. Rör ner kvarg, salt och strösocker. Rör sist ner det mjuka smöret och vetemjölet lite i taget. Degen ska vara kladdigare än om du tex gör kanelbullar eftersom saffranet torkar ut degen. Låt jäsa under bakduk i ca 45 min.
Riv mandelmassan och vispa sedan ihop med mjukt smör och rörsockret.
Knåda degen och dela i 2-3 delar, jag gjorde 3 delar. Kavla ut varje del till en rektangel och bred på en del av fyllningen. Rulla sedan ihop till en tight rulle och skär upp i ca 2 cm breda bullar. Lägg i formar och låt jäsa ca 30-45 min till. Sätt ugnen på 220 grader.
Vispa ihop mjölken och ägget med en gaffel och pensla sedan de jästa bullarna. Strö över pärlsocker och rörsocker. Grädda i ugnen ca 10 min.
Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar