fredag 27 december 2013

Cinnamon Swirl Bread

Gav ju mig på att baka cinnamon swirl bread inför julfrukosten med familjen. Kollade flera olika recept och kombinerade och översatte. Det blev faktiskt bra, men nästa gång ska jag göra ett större bröd istället för två små. Så är det lättare att rosta.
Cinnamon Swirl Bread
1/2  torrjäst för söta degar
2 tsk socker
2,3 dl varmt vatten
Ca 6 dl vetemjöl special
1 tsk salt
2 msk olivolja
2 msk kanel
1,25 dl farinsocker

Blanda det varma vattnet med socker. Strö i torrjästen. Rör inte! Låt stå och svälla i 10 min.
Rör ner salt och olja. Rör ihop för hand. Tillsätt lite mjöl i taget tills det går att forma en mjuk boll av degen. Mjöla en arbetsyta och arbeta degen med händer ca 10 min. Lägg sedan i en lätt oljad skål. Pensla med lite olja ovanpå degen oxå. Täck skålen med en lätt fuktig handduk och låt jäsa i ca 1 timme.
Värm ugnen till 175 grader.
Kavla ut degen på en mjölad arbetsyta. Ju större du kavlar ut den, festa fler "swirls". Blanda kanel och farinsocker och strö det över degen.
Rulla ihop till en riktigt tight rulle.
Skjuts in i ugnen på ett bakplåtspapper i ca 30 min. Tills det låter ihåligt när du knackar på det. 
Låt svalna innan du skär upp, annars är risken att det sjunker ihop där du skär. Bröder går utmärkt att frysa. Skär då upp det i skivor och lägg tight ihop i en påse och ta fram skivor efter hand och låt tina i rumstemperatur.
Godast rostade med lite smör och lönnsirap.
Omnomnom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar