lördag 22 mars 2014

Varför tränar jag?

"Men du behöver väl inte träna?" är en vanlig fråga där svaret alltid är "jo, det behöver jag". Alla mår bra av träning, oavsett naturlig kroppsform osv osv. Sen är ju träning väldigt olika beroende på vem du är. Är du en vanligtvis väldigt stillasittande person så kan en vanlig promenad vara motion. För en gammal person med rullator kan det vara ett helt träningspass att bara gå ner till mataffären och handla.
Träning är inte alltid att bli smal. Träning kan vara att man vill gå upp i vikt. Träning kan vara en önskan om en platt mage. Träning kan vara (och är) ett sätt att upprätthålla en hälsosam livsstil. Träning kan vara meditation. Varför man tränar är olika för alla. Och jag tycker inte att det finns något fel i att träna för att man vill se ytliga resultat.
För mig handlar det om att jag mår bättre när jag tränar. Jag sover bättre, äter bättre, har mindre ont i kroppen (om man inte räknar träningsvärk) och är allmänt gladare. Det är en självförtroendeboost att se hur man orkar mer successivt hela tiden. Bonus är att min hud är bättre (delvis tack vare Exuvianceprodukterna som Linda fått mig hooked på oxå). Bonus är att kroppen formats om och kläderna sitter lite bättre. För visst har jag ett ytligt mål med träningen oxå, jag vill se så bra ut som jag kan. Vet vill inte det?
Jag är inte i mål än, och egentligen kommer man aldrig "i mål". Man har flera mål man når. Vad målen är ändras allt eftersom man tränar. I början kan det vara en vikt man vill nå. Sen kan det vara en vikt man vill kunna lyfta. En viss tid man vill orka springa. När man nåt ett mål så hittar man ju ett nytt. Man ska aldrig ge upp, detta gäller allt i livet. Sikta hela tiden uppåt, mot nya mål, mot att bli det bästa du kan vara. Men glöm heller inte att vara stolt och nöjd med det du har åstadkommit!
Mitt första mål var att komma igång och träna minst 3 dagar i veckan. Det har jag nått. Nu känns det nästan fel att inte gå ner till gymmet på morgonen (kändes fel att inte hinna ner imorse även om jag tog sovmorgonen för min egen skull).
Nästa mål var att komma ner under 60kg (usch vad det tog emot att skriva ut vikt här för er). Det målet har jag oxå nått.

Målsättningen nu är:
- Att hålla igång med 4-5 pass i veckan. 
- Att bygga upp min kunskap om träning och kost.
- Att komma i dem där grymt snygga mintgröna jeansen som inte passat sen jag köpte dem för några år sedan.

Vad har du för mål med din träning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar