måndag 14 oktober 2013

Muffins med äpple/kanel och crumble

Igår morse fick jag för mig att baka så att jag kunde ha med något gott till min farbror. Hittade ett recept som lät gott och sprang ner och köpte äpplen. Jag tyckte dem blev väldigt goda och håller sig väldigt saftiga tack vare äpplena i. Receptet kommer från Leila Lindholms bok Piece of Cake.
Mumma
Muffins med äpple/kanel och crumble, Leila Lindholm
ca 18-20 små muffins.

Muffinssmet

100g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning
4 äpplen
2 msk smör
2 msk strösocker
1 msk kanel


Crumble
75 g kallt smör

2 dl havregryn
1 dl vetemjöl

1 dl strösocker

Sätt först ugnen på 200 grader.
Börja sen med att kärna ur och skära äpplena i bitar. Stek tillsammans med smöret, sockret och kanelen i ett par minuter. Ställ åt sidan och låt svalna.
Doftar så grymt gott!
Tärna smöret till crumblen och nyp ihop det med havregryn, vetemjöl och socker. Ställ åt sidan.
Dags för muffinsmeten! Smält smöret och blanda med mjölken och citronskalet. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt. Rör ner smörblandningen. Vänd försiktigt ner mjöl, bakpulver och salt. Vänd försiktigt runt tills smeten är slät.
Spara några av äpplebitarna vid sidan av för eventuell dekoration. Blanda ner resten med muffinssmeten.
Ställ formar i en plåt.
Fick äntligen användning av de fina formarna jag fick i födelsedagspresent 2012
Fyll formarna till 2/3. På med lite crumble (jag använde inte ens hälften av allt jag hade gjort) och en fin äppelskiva som dekoration om ni vill. Sen skjuts in i mitten ugnen ca 20 min. 

Testa dem! Jag gillade, ska testa med något bär oxå tror jag. Kanske hallon?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar