onsdag 1 januari 2014

Nyårsafton

Det blev en lugn (så lugnt det blir med två tonårskillar) hemma med Alex, lillebror och kusin. Alex fixade god mat, jag efterrätt & tonåringarna fyrverkerierna. Vi åt, skrattade och spelade spel.
Mamma hade förberett dukningen åt oss. Svart, vitt och guld - nyårsfint.
Jag hittade en gammal paljettkjol längst in i garderoben som fick åka på, raggsockorna åkte INTE av.
Hjälten i köket fixade god mat. Jag hjälpte till på ett hörn, med total rädsla för att förstöra. Men det blev bra trots min hjälp. Behöver ni någon gång hjälp med att linda in något i bacon så vet ni var jag finns. ;)
Jag fixade varsin fördrink till oss. Fruktsoda med en piggelin - fancy pancy! (Blev bara två glas vin för mig, i övrigt helt alkoholfri afton.)
Rotsellerisoppa med lite knaprig bacon. Hade jag bara blivit serverad detta så hade jag varit nöjd. Huuur gott? Även kusin verkade uppskatta då han slevade i sig den snabbt.
Alltså. Det vattnas ju i munnen.
Potatisgratäng. Bea. Fläskfilé som rullades i timjan, rosmarin och svartpeppar och sedan lindades i bacon. (En viss pappa Adolfsson åt upp nästan allt kött när han kom hem i natt.) Förstår ni lyxen med att ha en kompis som är riktigt bra på det där med mat. (Tack Alex & pappa Sajland.) 
Sen blev det matpaus och lite monopol. Alex ägde oss andra ganska brutalt...
Det blev monopolpaus för efterrätt. Till efterrätt hade jag gjort vit chokladmousse. Toppade med hallon och lite florsocker. Mums!
Tonåringarna fick smälla raketer vi midnatt. Så sjukt nöjda över det. De kom in frusna och tog direkt varsin piggelinglass. Logiken där alltså.

Sen blev det "Med andra ord". Första rundan ägde Alex och kusin mig och lillebror ganska rejält. Men andra rundan var mer jämn - då hade lillebror fattat grejen.
Sen åkte Alex hem vid halv två kanske. Jag och tonåringarna satt uppe och väntade på föräldrarna till 3 innan vi gav upp och gick och lade oss. Mätta på god mat, mercichoklad och massa chips.

Ha en riktigt fin första dag på 2014 mina bakfulla vänner. Själv planerar jag inte att lämna pyjamasen idag. 

Gott nytt år! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar