måndag 27 januari 2014

Fjärilar


Förra helgen fyllde min vän Amy år och denna helgen hade hon och Alex kombinerad födelsedags/inflyttningsfest. Jag är totalt värdelös på presenter så jag slängde iväg ett sms till Alex om att Amy skulle få en tårta. Tummen upp och godkänt så var bara att köra.
Snabb koll på fb-eventet de gjort så såg jag att vi skulle bli ganska många så jag bestämde mig för en våningstårta. (Sen var folk så dåliga på att ta att de fick hela undre tårtan kvar.)
Vanliga ljusa bottnar fyllda med en hallonmousse och en kokosmousse.
Jag ville gärna testa på att täcka en tårta i sockerpasta så köpte vit och svart sockerpasta på panduro. Den vita var totalt värdelös, eller i alla fall väldigt svår för mig som nybörjare. Jag har läst på och kollat så många tutorials att det är löjligt. Följde alla råd, men den vita ville inte samarbeta. Den var alldeles torr och bara sprack när jag skulle täcka tårtorna. Därför blev det väldigt många mer fjärilar än planerat. Dem fick dölja alla hål och skavanker. Så i slutändan blev tårtan fin ändå.
Bucklig blev den dock. Täckte med smörkräm denna gång, vilket jag tyckte var mycket svårare än när jag körde med grädde sist. Så framöver blir det grädde och hellre fodra locket med lite olja. Man får ju prova sig fram helt enkelt.
Men Amy blev i alla fall glad och tårtan blev god. Så i slutändan är jag nöjd ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar