onsdag 15 januari 2014

Kanel/kardemummaknutar

Är det ett tecken på att man gillar att baka när man får för sig att baka något och inte behöver handla något, eftersom man har allt hemma?
Så var det häromdagen när jag fick för mig att testa min variant av ett av Leilas recept. Jag hade till och med jäst hemma redan. Jästen hade jag köpt några dagar innan för något jag nu inte minns. Säkert någon sorts bullar då med. Jag har bara gjort några minimala ändringar, men som vanligt får ni recept på hur jag gjorde, med mina ändringar.
Två bullar åkte med till jobb direkt när jag började vid 15 och mottogs varmt av Tamara med ett "dessa är godare än Ambrosias". Godkänt betyg för mig. Nästa gång kommer jag dock ha mer kanel, men dessa blev precis så där geggiga och goda i mitten som jag gillar.
Kanel/karemummaknutar, ca 20 st
Recept adapterat från Leila Lindholms "A piece of cake"
1 msk malen kardemumma
3 dl mjölk
50g jäst för söta degar
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
150g rumstempererat smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special

Fyllning
200g rumstempererat smör
1 dl råsocker
1,5 msk malen kanel

ägg till pensling
ljus sirap och vatten till pensling
0,5 dl socker & 2 tsk kanel till efter ugn

Värm kardemumman med mjölken till fingervarmt. Smula ner jästen och lös upp tillsammans med mjölken, sockret, saltet, smöret och ägget. Rör runt tills det är hyfsat upplöst.
Arbeta in lite vetemjöl i taget tills du har en smidig deg. Arbeta i maskin några minuter.
Jäs degen i bunken till dubbel storlek, ca 60 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Rör ihop alla ingredienser till fyllningen tills det är riktigt krämigt. Med elvisp om du vill, jag brukar bara använda en gaffel.
Dela degen i två delar och kavla ut en del i taget till en rektangel. Bred på smörkrämen, hälften till varje del. Vik ihop plattan, långsida mot långsida. Skär upp i 3-4 cm breda remsor. Skär ett snitt som nästan delar remsan helt, ska se ut som ett par byxor mer eller mindre. Snurra byxbenen åt olika håll och "knyt" ihop till en knut, se till att ändarna är nedåt. Gör så med varje remsa. Lägg dem antingen på en bakpappersklädd plåt eller i stora bullformar. Låt jäsa ca 45 min. Pensla dem med ett uppvispat ägg och grädda i ugnen ca 10 min.
Blanda ut ljus sirap med pyttelite vatten. Rör ihop råsockret med kanelen. Pensla bullarna med sirapen direkt när de kommer ut ur ugnen och strö över sockerblandningen.

Så grymt goda att jag käkat minst en om dagen nu. Mumma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar