torsdag 16 januari 2014

Red Velvet Cake

Jag höll på att få ett nervöst sammanbrott när jag gjorde denna tårtan. Bottnar gick det bra med, men något har gått snett i översättningen av fyllningen för det kan omöjligt stämma. Så jag kommer inte att ge er receptet på den fyllningen jag använde utan på den jag önskar att jag använde. Jag tänker ju inte ge er ett felaktigt recept. Receptet denna gången kommer från Magnolia Bakery i New Yorks bakbok.
Jag har aldrig gjort en täck tårta. Aldrig gjort en våningstårta. Aldrig jobbat med marsipan. Aldrig jobbat med sugarpaste. Så detta är mitt första försök på allt det. Ni får alltså vara snälla mot mig.
Jag gjorde ju dubbelsats av receptet, en för varje lager av tårtan.

Red Velvet Cake,
recept från Magnolia Bakery
4,75 dl vetemjöl
170g rumstempererat smör
5 dl socker
3 rumstempererade ägg
6 msk röd hushållsfärg (det är 3 flaskor alltså)
3 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 tsk salt
3,5 dl kaffegrädde
1,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk äppelcidervinäger

Cream Cheese Frosting, räcker till en tårta med 2-3 lager.
450 g rumstempererad cream cheese/philadelphia
90g rumstempererat smör
11 dl florsocker, gärna siktat
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 180 grader.
Smöra och mjöla två eller tre springformar, beroende på hur många lager du vill ha (eller en om du hellre vill dela dem själv, tänk då på att tiden i ugnen ändras). Klä botten med bakplåtspapper. Enklast är att lägga på en bit och sen knäppa fast kanten.
Vispa smöret mjukt och tillsätt lite socker i taget och sen vaniljsockret tills du får en riktigt fluffig fin smet. Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt mellan varje.
I en liten skål blandar du hushållsfärg och kakao ordentligt. Vispa ner den röran i äggsmeten tills det är riktigt jämnt färgat.
Ta en ny liten skål och blanda kaffegrädde och salt. Ställ denna skålen åt sidan.
Vispa ner mjölet och den salta grädden i omgångar tills det blivit en fin slät smet.
I en tredje skål blandar du nu bikarbonat och äppelcidervinäger, det ska bubbla ordentligt fint. Rör ner detta noga i kaksmeten.
Fördela smeten jämnt mellan formarna och grädda i ugnen i ca 30-40 min. Gör du det som en form räkna 40-60 minuter istället. Testa med en baksticka så att bottnarna är torra. Låt svalna helt!

Vispa philadelphian, smöret och vaniljsockret några minuter med elvisp. Tillsätt florsockret i omgångar tills du har en smidig glasyr. Låt stå i kylskåper ca 2 timmar innan användning. Du kan alltså göra frostingen medan bottnarna står i ugnen. Bred ut frostingen i de 1-2 lagren du har och täck tårtan  med det oxå om du vill.

Jag valde att bygga ihop mina två tårtor. Sen virade jag in dem hårt i plastfolie och satte på kanten från springformen runt igen. Sen fick de stå så över natten. Nästa morgon tog jag av plastfolien och täckte dem med ett tunt lager hårt vispad grädde. Marsipanlocken köpte jag färdiga, Odenses vita marsipanlock. Jag penslade insidan av locken med ett tunt tunt lager matolja. Sen täckte jag tårtan efter bästa förmåga. Det sprack på några ställen, men det gick hyfsat bra för att vara första gången ändå.
I den lägre tårtan satte jag ner 6-8 sugrör i en cirkel och klippte av så att dem inte stack upp. Den mindre tårtan stod på ett litet tårtfat jag klippt till av kartong och klätt med folie, det var precis samma storlek som den mindre tårtan för att inte synas. Så jag satte helt enkelt den mindre tårtan, men "kartongfatet" rakt på den större tårtan. Sugrören hjälpte som motstånd så den åkte inte ner i den undre tårtan alls.

Sen dekorerade jag med sockerpastan, penslade med pyttelite vatten på undersidan av sockerpastan för att den skulle fastna.

Skulle jag någon gång göra något liknande igen så ska jag komma ihåg att ta bilder så att det inte bara blir en massa text så här. =P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar