måndag 11 november 2013

Regnbågskakor

I torsdagskväll efter jobb bakade jag lite kakor. Mest för att jag tycker det är roligt och avslappnande. Denna gången letade jag fram ett gammalt recept som jag hittat hos Bli Min Jäst, regnbågskakor.
De är väldigt enkla och man kan dekorera med strössel om man vill. Jag höll mig till att bara färga och leka med dem delarna.
Lillebror tycker dem är det godaste någonsin, vilket kanske visar på att det enkla oftast är det bästa.
Regnbågskakor
200 g smör eller margarin
1 dl farinsocker
2 dl strösocker
3,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
5,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt

Sätt ugnen på 175 grader. Förbered med bakplåtspapper på 1-2 plåtar.
Vispa ihop smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker poröst.
Blanda med sked ner ett ägg i taget. Blanda ner vetemjöl, bakpulver och salt och rör ordentligt. Om smeten här fortfarande är väldigt kladdig var inte rädd för att ha i lite mer mjöl. Den ska vara "blöt", men får inte klibba alldeles för mycket.
Fördela smeten i lika många skålar som du vill ha färger. Själv hade jag lila, blå, röd, gul & grön. Var försiktig med färgen så att inte smeten blir så blöt, ta bara några droppar av färgen. Rör om ordentligt i varje skål så att färgen blandas ut. Skulle smeten bli väldigt blöt och kladdig, ha i lite mjöl till.
Jag hade en extra skål bredvid med bara mjöl i. För nu ska du börja göra kakorna. Jag tog lite mjöl på händerna så att smeten inte skulle kladda fast för mycket och gjorde en liten boll av varje färg, sen tryckte jag ihop och rullade dem till en stor boll som jag sedan pressade ut med handen. Sen gör du detta för varje kaka. Man kan leka loss helt fritt och bara använda några färger åt gången, eller alla. Man får helt enkelt leka loss hur man vill.
In i nedre delen av ugnen i ca 12 minuter. Låt svalna på bakplåtspapper.
Dessa håller sig ganska länge om de förvaras lufttätt, men de går även att frysa in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar