fredag 28 februari 2014

Penne alla not-ka

I onsdagsmorse insåg jag att det såg illa ut på matlådefronten. Inga matlådor kvar alls faktiskt. Som tur var skulle jag ju jobba 15-20 så mellan gymmet och jobb så lagade jag lite mat.
Har totalt fastnat för FitSugar och det var här jag hittade receptet på Penne alla Not-ka, alltså Penne alla Vodka minus vodkan. Lät gott, såg gott ut och var enkelt att göra. Slängde snabbt ner i fyra matlådor och lät svalna innan jag slängde ner 3 i frysen och 1 i väskan och mot jobb. Och det blev faktiskt riktigt gott. Att det var så enkelt är en klar bonus, nästa gång ska jag göra dubbelsats så att jag får ut 8 matlådor istället för 4. Har köpt cups-mått som jag hittade på Clas Ohlson, så jag använde mig av dem, men ger dig måtten i dl så gott jag kan. =)

Alltså, det ser ju inte alls gott ut på min bild. Ni får kolla bilden inne hos FitSugar istället. Gott var det iaf. =P

Penne alla Not-ka, 4 portioner
recept lånat från Fitsugar.com
2 tsk olivolja
2 hackade vitlöksklyftor
0,5 hackad rödlök
0,75 tsk salt
1 burk krossade tomater
en nypa röda chili flakes
2 msk vispgrädde
0,9dl (6msk) kondenserad mjölk
250 gram penne (jag använde fullkorn)
0,25 cup riven parmesanost (blir ca 0,6 dl), plus extra för topping
färsk basilika och malen svartpeppar efter smak

Koka upp saltat vatten för pastan, släng dock inte i pastan än.
Släng ner vitlöken tillsammans med olivoljan i en kastrull på låg värme tills vitlöken fått lite färg, ca 3 min.
Släng i löken och 0,25 tsk salt, täck med lock tills löken börjar mjukna, ca 2 min.
Tillsätt de krossade tomaterna, 0,5 tsk salt och chiliflakes. Höj värmen tills det börjar småkoka, sänk då värmen och låt det sjuda i ca 10 min. När såsen har stått i ca 5 min så kan du slänga ner pastan och koka den tills den nästan är klar. Häll sedan av, men spara ca 1 dl av pastavattnet.
Rör i vispgrädden och den kondenserade mjölken och låt sjuda 1-2 minuter till.
Släng ner pastan i såsen och låt den koka klart, bör bara vara 2-3 min. Slå på lite pastavatten om såsen känns för torr. Rör ner parmesanosten.
Strö över lite extra parmesan, svartpeppar och hackad basilika om ni känner för det. Klar att servera!

Räknar ni kalorier så är det 324 kalorier i en portion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar