fredag 14 februari 2014

Alla hjärtans cheesecake

Idag är det ju alla hjärtans dag. Själv vaknade jag med träningsvärk i benen... För min del blir det jobb på Emporia 10-20 och sen ut till mina föräldrar i Tygelsjö för middag. Och jag har ju gjort en efterrätt! Receptet hittade jag hos Heavenly Cupcake. (Kan inte lägga in länk på mobilen.)
Jag har inte smakat den är så vågar inte säga något om det. Men receptet är väldigt likt Leila Lindholms vilken jag gjort flera gånger så tror nog den är god. Vill ju lägga upp receptet så att ni kan göra den ikv om ni vill. =)

Cheesecake med hallonkompott
Botten
2 paket med oreos
75g smält smör

Smöra en form med löstagbar kant. Krossa kakorna till fina smulor. Jag själv körde med dubbla påsar och en kavel eftersom jag inte äger någon matberedare. Smält smöret och rör ihop tills det känns ungefär som blöt sand. Pressa ut i formen så att det täcker botten ordentligt. Använd fingrarna för bästa resultat.

Hallonkompott
1msk socker
1,5 tsk majsstärkelse/maizena
0,75dl kallt vatten
3,5 dl frusna hallon

Rör ihop socker och majsstärkelse i en kastrull. Vispa ner vattnet och sen på med hallonen. Låt koka upp under omrörning. När det börjar koka så dra ner värmen och låt det stå och småputtra i ca 5 min tills det tjocknat ihop. Sila sedan genom en finmaskig sil. Använd en sked för att få ut så mkt vätska som möjligt. Du vill alltså få bort så mkt kärnor som möjligt. Ställ åt sidan för att svalna lite.

Cheesecake
200g vit choklad
0,5dl vispgrädde
400g cream cheese
0,75 dl socker
1 äggvita
1 helt ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk citronjuice

Smält chokladen och vispgrädden tillsammans på svag värme. Vit choklad är väldigt känsligt så var försiktig. Ställ åt sidan när smält.
Vispa cream cheese och socker fluffigt. Vispa sedan ner ägget och äggvitan riktigt ordentligt. Vispa sedan ner vaniljsocker och citronjuice och sist chokladen. Vispa ihop ordentligt. 
Fyll formen med ca en tredjedel av smeten. Skeda över lite av hallonkompotten, men inte ändå ut i kanterna. Skeda sedan över resten av cheesecakesmeten så att det täcker hallonkompotten ordentligt. Försök få till det så jämnt du kan.
Vill du göra hjärtan som mig så duttar du ut små droppar ovanpå smeten i en spiral form. Tänk på att ha hyfsat med mellanrum mellan dropparna.
Jag använde mig av en sån här spruta som man ger småbarn medicin med. Frågade helt enkelt efter en sån på Apoteket.
Sen drar du med en tandpetare genom alla hjärtan. Lyft inte upp den innan du gått igenom alla dock, då blir det inte snyggt.
Så här såg min alltså ut innan ugnen.
Efter ugnen. 

Vad äter ni för något gott idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar