tisdag 4 december 2012

Skumtomtefudge

Igår så gav jag mig på att göra fudge på skumtomtar. Tycker egentligen inte direkt om skumtomtar, har väldigt svårt för den konsistensen, men tyckte det lät gott så gav mig på det ändå. Och tur var väl det, blev ju himlans gott.
Skumtomtar, smör, socker & grädde kokas upp

I med vit choklad

In i kylen med sig

Dags att skära upp efter några timmar i kylskåp
Skumtomtefudge, receptet är lånat från Kryddburken
10 skumtomtar
2dl strösocker
1dl grädde
50g smör
100g vitchoklad

Klipp tomtarna i bitar. Blanda allt, förutom chokladen i en kastrull. Koka upp tills att allt har smält ihop fint, tog en liten stund. Rör ner chokladen tills den är helt smält. Häll upp i en form klädd med bakplåtspapper (eller smord) och ställ i kylen. Låt stå över natten eller några timmar tills den stelnar. Skär sedan upp, bör förvaras svalt. =)

Mums!
Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Hej :) Tror du dessa pallar en tågresa upp till sockholm eller blir de för varma då tro??

    SvaraRadera
  2. Åhhh det där lät inte helt fel, blir nog att göra före jul om man hinner ! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen du ska göra om du hinner. I andra omgången slängde jag ner några droppar röd karamellfärg och fick riktigt ceriserosa fudge istället. =)

      Radera