onsdag 19 december 2012

Mintknappar

Blädrade runt i Kvällans bilagor på jobb och hittade detta receptet. Som vanligt glömmer jag kolla efter vilken tidning och nr, utan tar bara en bild på receptet. =P
Receptet säger 3-4 droppar pepparmintsolja, jag tog ca 5-6 och gör jag dessa igen kommer jag ha mer i. Dessa smakade inte så mycket mint som jag hade velat. Receptet säger 30 bitar, blev 40 för mig. =P

Mintknappar
1 äggvita
3-4 droppar pepparmyntsolja
5 dl florsocker
100g mörk choklad

Vispa äggvitan skummig. Droppa i pepparmyntsoljan. Rör sedan ner florsockret tills smeten är fast. Ta upp smeten på en yta täckt med florsocker och arbeta den mjuk och slät. Rulla till kulor ungefär stora som en oliv och lägg på en bricka eller skärbräda täckt med florsocker. Platta till kulorna. Plasta in och ställ svalt medan du fixar med chokladen. 
Smält chokladen över ett vattenbad. Doppa mintrundlarna i chokladen och låt rinna av ordentligt innan du lägger de på ett bakplåtspapper för att stelna. Låt stelna i rumstemperatur eller i kylen om du vill att det ska gå fort.
Doppade och klara, ska bara stelna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar