onsdag 5 december 2012

Marshmallows med chokladswirl

Är inte särskilt förtjust i marshmallows, precis som med skumtomtar så är det konsistensen jag inte gillar. Även om jag fick intygat att dessa marshmallows var goda så har jag fortfarande svårt för de själv. Haha. Smeten var däremot god och väldigt kladdig. =P
Gelatin i blöt

Socker, glykos & vatten

Upp till 120 grader ska det
Äggvitor vispade ordentligt


Visst ser det supergott ut?
Marshmallows med chokladswirl, recept från någon Kvällspostenbilaga
18 gelatinblad
5dl strösocker
2dl vatten
1-2msk glykos
2 äggvitor
2tsk vaniljsocker
ca 0,5dl cholkadsås
0,5dl florsocker
0,5dl maizena

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten i ca 5-10 min. Koka upp socker, vatten och glykos till 120 grader. Vispa äggvitorna till ett skum i en rostfri bunke.
Häll sockerlagen, i en tunnstråle, ner i äggvitorna samtidigt som du vispar (har stod jag och tänkte att det hade varit väldigt praktiskt med en Kitchen Aid ;P ). Vispa ytterliggare ca 10min tills smeten är blank och väldigt kladdig.
Lyft upp gelatinbladen ut vattnet och smält i en kastrull, de smälter väldigt fort så gå inte ifrån spisen! Vispa ner gelatiner i smeten och vispa ett par minuter till. Vänd ner vaniljsockret.
Blanda florsockret och maizenan och sikta ca hälften över en form. Detta är för att marshmallowsen inte ska fastna, så se till att det blir jämnt i hela formen. Häll ner smeten. Ringla chokladsås över smeten och dra med en kniv eller liknande för att få ett fint mönster. Låt stå i rumstemperatur över natten.
Skär sedan upp i bitar och vänd det i resterande florsockermix.

Vända i florsocker och klara att serveras
Lycka till! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar