torsdag 6 december 2012

Kola med chokladtäcke

Sitter man runt på så många mat och bakbloggar som jag gör så är det ju inte så konstigt att man kommer över en massa recept man vill testa. Idag gav jag mig på att göra kola med ett chokladtäcke. Gudars vad gott det blev. Lillebror kompis Gustavs första reaktion var "Shit! Vad gott!". Så ja, jag tar det som en komplimang. Även familjen gillade den. De bitarna jag tog med ut försvann snabbt. Jag kokade nog kolan lite för kort tid för den blev väääääldigt seg. Men det gör inte mig så mycket, blir ju bara så himla gott då. =)
Detta var första gången jag gjorde ett kulprov. Undrar du var det är så är det att när man tror att kolan är klar så tar man ca en tesked av det och häller över i ett glas eller en skål med kallt vatten så att det kyls ner. Om det lätt går att rulla en kula av smeten då är den alltså klar.
Vispgrädde, sirap & socker

Ska sjuda ganska länge
Kola med chokladtäcke, recept lånat från Jennys Matblogg
2dl vispgrädde
2dl ljus sirap
2dl strösocker
200g mjölkchoklad

Blanda vispgrädde, sirapen och sockret i en kastrull och låt sjuda tills smeten klarar ett kulprov. Tror det tog ca 10-15min innan min smet var klar.
Häll ner smeten i en bakplåtsklädd form. Låt svalna lite medan du smälter mjölkchokladen i ett vattenbad. Bred sedan chokladen över kolan. Ställ svalt och skär upp när de stelnat till.

Goda godisar
I originalreceptet kallas det för Daimgodis, njäe, ingen nötsmak i dessa ju. Men helt klart ett grymt gott kolagodis! Testa gärna och var inte blyga med att lämna en kommentar eller två, ser ändå att ni är ca 50 besökare/dag. =)

6 kommentarer:

  1. Tack för receptet Sarah!
    Ska prova att göra dessa nä fre då vi ska julpyssla lite.Jag återkommer med omdömme om smak,men de ser förtjusande ut :)
    Hälsn mia!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt. Ja, berätta gärna vad du tyckte. =)

      Radera
  2. Alltså, det där ser fantastiskt ut! Funderar på att ge min familj en godiskorg i julklapp och har numera tre saker från din blogg på listan: Wienernougat, Tomteskumfudge (mamma älskar tomteskum) och kola med chokladtäcke känns ju väldigt juligt, nästan som knäck :)

    Tack för all inspiration! När får vi listan på dina favvo-bakbloggar? :P
    Syns i eftermiddag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt. Ge bort hemmagjort är alltid rolig. =)
      Ska nog sätta ihop en lista så ni får se var jag hittar alla recepten. =)
      Kommer tyvärr inte till Fullmäktige i eftermiddag då jag måste jobba i butiken. Men vi ses nog snart ändå. =)

      Radera
  3. Mmm...ser ljuvligt gott ut! Choklad kola...det är ju omöjligt att misslyckas. Själv älskar jag lingonkolapaj! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad gott det lät med lingonkolapaj! =)

      Radera