måndag 7 januari 2013

Vitchoklad och hallon.

Jupp. Vit choklad och hallon. Sött, men gott. Eftersom gårdagen (och hela helgen) spenderats med massa juridikplugg så kände jag igår att det var dags att baka. Och det ordentligt. Gjorde dubbelsats deg till kanelbullar, men bestämde mig för att göra fyra olika sorter istället. Jag har alltså inte kardemumma i degen, av den enkla anledningen att jag inte tycker det är särskilt gott.
Insåg ganska fort att även min största degskål var för liten för dubbel sats deg så skålen syntes knappt för degen som klättrat ner längs kanterna. Haha.
Första varianten jag gjorde var med hallonsylt och vit choklad. Tyvärr kan jag inte ge några mått på hur mycket av var, men jag använde nog en halv, liten, burk hallonsylt och två-tre rader vit choklad. Först bredde jag dock ett lager med mjukt smör över degen som jag rullat ut till en platta. Sedan på med hallonsylt och sist riven choklad. Snåla inte på sylten och chokladen! Vi vill ju ha saftiga skönheter.
Jäs ca 30 min till, pensla med ägg och på med pärlsocker. Grädda ca 10min.
Mitt i plugg och bakning av tre andra sorters bullar så glömde jag dock själv bort pärlsocker. Men de blev lila goda ändå, bara mindre fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar