måndag 7 januari 2013

Nyårsefterrätt


Så kommer vi äntligen till finalen, efterrätten!
Jag ville göra något vegetariskt och laktosfritt. Så mitt val föll på chokladmousse med laktosfri grädde.
Jag hittade receptet här efter att ha googlat "vegetarisk efterrätt". Google är allt en bra grej.


Chokladmousse*3, 6 personer
3 dl vispgrädde
30 g mörk choklad
50 g mjölkchoklad
0,75 msk Cointreau
60g vit choklad
0,75 msk Grand Marnier

Med chokladen höftade jag måtten eftersom jag inte har någon köksvåg. Jag ville inte lägga pengar på alkohol som jag ej kommer att dricka så jag fick lite av mammas hemmagjorde Cointreau och smaksatte med den även istället för Grand Marniern.
Koka upp grädden. Hacka chokladsorterna var för sig och lägg i varsin bunke. Tillsätt 1 dl grädde till var skål och rör tills chokladen smält. Tillsätt sedan Cointreaun till mjölkchokladen och Grand Marniern till den vita chokladen. Ställ kallt minst 5 timmar, gärna över natten.
Vispa var sort för sig till ett löst fluff. Blanda de tillsammans i en spritspåse med tyll och spritsa ut i vackra glas. Dekorera med något passande.
Jag valde att göra allas första bokstav i tempererad vit och mörk choklad som jag sedan dekorerade med.

Åt ni någon god efterrätt på nyår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar