lördag 5 januari 2013

Nyårsförrätt

Eftersom min vän Charlotta är vegetarian, JM som är laktoskänslig och min vän Sofie inte äter rött kött så fick jag klura lite på nyårsmaten. Jag tog dock beslutet att det är trevligare om vi alla äter samma istället för att de två ska behöva ha med något annat. Så jag började direkt leta recept och tog kontakt med mina Au Pair-barns faster som är vegetarian och frågade om tips.
Valet av förrätt kom just från Suzie och blev Cheddar- och timjansoppa med Äpple-dragon relish och vitlökskex. Jag vet inte vad relish heter så svenska, så tills jag listat ut det så får det helt enkelt heta relish här oxå. Haha.
Receptet var på engelska med amerikanska mått. Jag anser mig vara väldigt flytande i engelska, men matlagningsengelska är inte direkt något jag använder mig av så mycket, så blev lite klurigt och jag höftade många av måtten, men det blev gott så ni får receptet utifrån hur jag gjorde det. =)

Cheddar- och timjansoppa, som förrätt räcker det till 6-7 personer
1 hackad shalottenlök
1 msk torkad timjan
0,5-0,75 dl sherry
2 grönsaksbuljongstärningar, eller kycklingsbuljongstärningar + 1 liter vatten
2,5 dl grädde (jag använde laktosfri matlagningsgrädde)
5 dl riven cheddarost
1 dl mjöl och 1 dl rapsolja till redning
vitpeppar, salt och sherry att smaka av med

Bryn shalottenlöken och timjan i minimalt med smör eller olja i en kastrull. Tillsätt sherryn och reducera ner till hälften. Tillsätt tärningarna och vattnet och rör tills tärningarna verkligen löst upp sig. Tillsätt även grädden. Medan soppan sjuder så tillsätt lite redning i taget tills soppan blivit så tjock som du vill ha den, rör hela tiden. Ta bort från plattan.
Här säger originalreceptet att du ska mixa ner lite av osten i taget. Jag orkade inte ta ner min mix så jag vispade helt enkelt ner osten och det funkade hur bra som helst det med. Smaka av med vitpeppar, salt och sherry.
Servera med äpple-dragon relish och kex. Egentligen skulle det vara cheddarkex, men det var inget jag lyckades få tag i så jag lade i ett med smak av vitlök och örter.

Äpple-dragon relish
3 msk olivolja
3 msk äpplecidervinäger
1 msk senap
1 msk dragon
1 skivat/hackat äpple (jag valde att skiva det till tunna halvmånar)
0,5 rödlök, tunt skivad

Rör ihop olivoljan, vinägern, senapen och dragonen. Vänd ner äpplet och löken. Servera direkt eller inom några timmar.
Jag hade inte äpplecidervinäger hemma, så använde vitvinsvinäger och sedan dijonsenap. Funkade hur bra som helst det oxå. Smakade ganska skarpt bara sådär. Men tillsammans med soppan var det gott. Jag valde att bara lägga i bitar av äpple i soppan och pilla bort löken, så att jag bara fick smaken från löken, men slapp löken, det är ju dock en smaksak.
Denna röran, ska enligt där jag hittade receptet vara gott till kött oxå. =)

Åt ni någon god förrätt på nyår?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar