fredag 30 november 2012

Wienernougat

Wienernougat är bland det godaste jag vet, men asken är ju bara så satans dyr. Bara jag som vill minnas att det fanns i små "bars" innan, typ som mars osv. Eller jag kanske minns helt fel?
I vilket fall som helst så hittade jag ett recept på hur man gjorde egna så gav mig på att testa. Om det blev gott? Med tanken på andelen som hamnade i min mage istället för burken när jag skar upp det så skulle jag nog säga att de blev ganska bra. =P Får hoppas att där finns kvar så att jag kan bjuda oxå. Haha. =P

Smält nougaten och chokladen tillsammans

Rosta mandeln

God sörja, i med mandeln oxå.

In i kylskåpet!

Redo att skäras upp
Wienernougat, recept lånat av Bakverk & Fikastunder
250g nougat
150g mjölkchoklad
100g mandelspån

Smält nougaten och mjölkchokladen tillsammans. Jag valde att göra detta över ett vattenbad även om receptet inte säger det. Rosta mandeln. Ta bort chokladen från vattenbadet och rör ner mandeln. Häll över i en form klädd med bakplåtspapper, som ni ser så använde jag en brödform. Ställ in i kylen tills den stelnat, ca 1 timme, och skär sedan upp.

Himlans goda!
PS. Släng gärna en kommentar ibland. Alltid roligare och skriva då. =)

2 kommentarer:

  1. Sanna Pejer Hedlund30 november 2012 kl. 12:35

    Tomas ÄLSKAR wienernougat, kanske blir detta som fredagsöverraskning ikväll?? :)
    Ser ju ut att vara smidigt och lätt att göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var förvånansvärt lätt, så testa gärna. =)

      Radera