tisdag 13 november 2012

Blueberry Lemon cupcakes with White Chocolate Frosting

I vintras/våras så bakade passade jag på att baka till när vi hade Game of Thrones-mys. (Längtar grymt mycket till nästa säsong)

Det blev Blueberry Lemon Cupcakes med White Chocolate Frosting receptet är Leilas. Tyvärr var jag slarvig och fick bara en bild, som inte ens blev bra. =(
Men goda var de.
Enda bilden jag lyckades ta. Romberg ville vara speciel med lila sanding sugar, så är hennes som inte ser ut som alla andras. =P

Blueberry Lemon Cupcakes, 12 st
Recept från Leila Lindholms Hello Cupcake
2 ekologiska ägg
1,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
75 g smör
0,75 dl mjölk
2,75 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av 2 citroner
2,5 dl färska blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt. Smält smör, häll i mjölk och blanda med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulvrer och salt och vänd ner det i smeten. (Vispa inte ner det, så blir muffinsen tunga och inte särskilt roliga). Blanda i skal och saft från citronerna. Varva smeten med blåbären i formar, fyll de till ca 2/3. Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min.

White Chocolate Frosting
Hämtat från Leila Lindholms böcker
200 g vitchoklad
200 g philadelphiaost

Hacka chokladen och smält i ett vattenbad. Låt svalna lite och rör sedan ihop med philadelphian. Spritsa/bre sedan på cupcakesen. Jag brukar låta det stelna lite innan jag spritsar, då blir det lättare att spritsa utan att det rinner ner för kanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar