onsdag 28 november 2012

Platt fall

Mitt första försök på fudge blev inget vidare. Helt ärligt tror jag det är för att jag inte lät det koka upp ordentligt. Man skulle låta det koka till 120 grader, men vid 100 så valde smeten att kastrullen var för liten. Slog över det i en väldigt hög kastrull, men vid 110 samma sak. Hum... Den har i alla fall inte velat stelna alls. Men med sked så är det en väldigt god kola. Haha!
Ni får receptet i alla fall, så kanske ni lyckas bättre. =)

Första kastrullen, kokning pågår
Maraboufudge, recept lånat av Kryddburken
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 gram smör
2 msk flytande honung
100 gram Marabou Mjölkchoklad
I med chokladen
Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och låt stå på medelvärme tills kolan kokat till 120 grader. Använd en stektermometer som du låter ligga i kastrullen. När termometern visar 120 grader, dra kastrullen från plattan och rör ner smör & honung. Ställ tillbaka på plattan och låt koka upp igen 2 minuter. Stäng av plattan och tag kastrullen åt sidan. Bryt ner chokladen och rör om tills den smält helt. Häll upp fudgen i en form ca 15*25 cm om du vill ha en högre fudge. Klä formen med bakplåtspapper. Låt svalna i rumstemperatur. Täck sedan formen och låt stå i kylskåp över natten. Skär upp i bitar.
Inte stelnat som den ska, men god ändå
Hoppas att ni lyckas med ert försök, jag ska ge mig på den igen vid ett senare tillfälle. Idag blir det något annat gott. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar