torsdag 15 november 2012

Fransk Marängtårta

När jag fyllde år så kom lite folk hem till mig och fikade lite. Hade gjort en Fransk Marängtårta och den slängt på en massa jordgubbar, hallon, blåbär och bigaråer. Underbart god. 
Himla god, både att titta på och äta
Fransk Maräntårta, Leila Lindholms recept.
7 äggvitor
5 dl strösocker
1 nypa salt
100 g mörk choklad, 70%
(50 g mandelspån) - jag valde att ta bort mandelspån, och det funkade alldeles utmärkt
3 dl vispgrädde
1 ask färska blåbär
1 ask färska hallon
0,6 l jordgubbar
En näve bigaråer


Sätt ugnen på 150 grader. Blanda äggvita, strösocker och salt i en rostfri bunke. Sätt bunken i ett vattenbad. Vispa tills sockert "smält". Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med hög hastighet tills den svalnat. Smält chokaldet i ett vatten bad och vänd försiktigt ner så att smeten blir randig. Klicka ut marängen på en plåt med bakplåtspapper, ju slarvigare desta snyggare tycker jag resultatet blir.
Grädda i mitten av ugnen i ca 1 timme. Låt svalna. Vispa grädden och bred den ovanför marängen och toppa sedan med bären. (Eftersom jag själv inte äter grädde så sparade jag ett hörn utan grädde och hade bara bär direkt på, det funkade bra det med)

2 kommentarer: