måndag 4 februari 2013

Regnbågstårta

Till Hannahs 20årsfest i fredags så ville jag hitta på något roligt att baka. Då jag velat testa en regnbågstårta ett tag så tog jag tag i det och gjorde en.
Bottnarna är bara vanliga tårtbottnar. Delade upp smeten i så många skålar som jag ville ha färger. Vilket i mitt fall blev sex skålar. Jag hade lila, blå, grön, gul, orange och rött.
Sen hade jag köpt engångs aliminumformar. 1,5liters. I min ugn fick jag bara plats med två formar i taget, så gräddade två i taget helt enkelt. Ca 20min för varje omgång. Lät de svalna helt.
Som fyllning hade jag sockerbitsfluff. Godiset sockerbitar alltså.

Tag fram en liten stund innan servering.
Blev grymt god, rekommenderar verkligen godisfluffet. Svår att skära upp, men så fina bitar så det gjorde inte så mycket. =)










Sockerbitsfluff, jag gjorde dubbelsats, eftersom där var många lager som skulle fyllas
90g sockerbitar
3 dl grädde
Smält ner sockerbitarna i grädden, låt inte det koka. När allt är helt smält så låt det svalna. När det svalnat helt så plasta in och ställ i kylen minst 6 timmar, helst över natten. När det är dags att dekorera cupcakesen eller fylla tårtan så vispa upp fluffet till ett fint fluff och bred/spritsa sedan ut det.
Godaste godisfluffet jag har ätit hittills!

Vit chokladfrosting, räckte för att täcka hela min tårta

300g vit choklad
300g philadelphia

Smält den vita chokladen över ett vattenbad. Låt svalna lite och rör sedan ihop med philadelphian. Spritsa eller bred på cupcakes eller tårta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar