onsdag 13 februari 2013

Oreobrownies

För några dagar sedan så skickade min vän Theo en bild han hade hittat online på en kaka. Han tyckte jag skulle ge mig på att göra den. Det rörde sig alltså om en brownie med oreo och jordnötssmör.
Jordnötssmör är jag inget fan av alls, både luktar och smakar urk enligt mig. Men nutella, det gillar jag.
Så svängde ihop en browniemix, bredde nutella mellan två oreos och slängde ner det i muffinsformar i min muffinsplåt.
Failade lite då jag var helt hundra på att jag hade mörk choklad hemma, vilket visade sig vara mjölkchoklad och köpte bara en rulle oreos, så det räckte inte till alla och browniesen blev nästan blondies. Men gott ändå. Fina att skära upp. =P De som blev utan oreos fick sig en klick nutella ändå.
Tänk på att det kan vara bra att hälla i lite smet innan oreosen så att de inte fastnar i pappret.
Grundade med browniesmet och sen i med oreos 
Så smarrigt att man nästan dör

Precis ut från ugnen. Man ser oreosen sticka upp ur visa av dem.
Oreobrownies, 12 st30 g mörk choklad
175 g smör
3,5dl strösocker
2,2dl mjöl
3 ägg
1-2 rullar oreos, 2 st om du vill ha kakor i alla
nutella

Sätt ugnen på 175 grader. Smält ihop chokladen och smöret över ett vattenbad. Rör tills det är en slät smet. Tag av från plattan och kastrullen när det är smält. Tillsätt strösockret och rör tills det blivit en jämn smet. Rör sedan ner mjölet och rör igen tills det är jämnt. Sist i med de tre äggen och rör tills det är slätt.
Klicka i lite i varje muffinsform. Bred nutella mellan två oreos och sätt ner ett "torn" i varje form. Räcker inte oreosen så gör inget speciellt eller släng ner en klick nutella istället. På med resten av browniesmeten så att oreosen täcks helt.
Grädda i ungefär 20 minuter i mitten av ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar