tisdag 19 februari 2013

Coca Cola i en kaka?

Gjord med coca cola, fatta grejen!

I söndags bjöd jag bort mig själv på middag hos farmor och farfar. Kände att jag ville ha med mig något till efterrätt. Visste att jag hade sett ett roligt recept inne hos Bli Min Jäst med Coca Cola och eftersom jag hade en flaska liggande i kylen så tyckte jag det kunde vara en rolig idé.
Jag vill inte påstå att den smakade Coca Cola direkt, men det blev väldigt mjuk och saftig. Smakade lite mer kryddigt än en vanlig kärleksmums, nästan åt pepparkakshållet. Men gott var det i alla fall. 
Så är du ute efter en ny rolig variant på en chokladkaka så rekommenderar jag verkligen denna.

Torra ingredienser

Smälta smör med kolsyrad dryck. Jupp.
Innan ugn

Coca Colakaka, en plåt
4,8 dl mjöl
4,8 dl socker
0,5 tsk salt
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk kanel
225 g smör
0,5 dl kakao
2,5 dl Coca Cola
1,2 dl mjölk med 0,5 tsk citronjuice (eftersom originalreceptet egentligen innehåller buttermilk)
2 ägg
3 tsk vaniljsocker

Glasyr
113g smör
0,5 dl kakao
1,2 dl Coca Cola
7-8 dl florsocker (jag mätte inte utan tog tills jag tyckte det var en bra konsistens)

Sätt ugnen på 175grader. Smöra och bröa en ca 20*30 form med mjöl/kakao. 
Blanda ihop mjöl, socker, salt bikarbonat och kanel i en bunke och ställ åt sidan. Smält ihop smör, kakao, Coca Cola, mjölk och citronjuice på medelvärme, rör hela tiden. Häll ner i mjölblandningen.Vispa eller rör tills det blandat sig väl. Rör sist ner ägg och vaniljsocker.
Grädda i ca 30 min. Testa med en sticka i mitten, den ska komma ut torr.
Gör glasyren direkt när du tagit ut kakan. Värm upp smör, kakao och Coca Cola tillsammans tills smöret smält. Rör ner florsocker ordentligt. Jag har sällan tålamod till det och får klumpar av florsocker. Så för ett snyggare resultat än mig, ta dig tiden att röra bort klumparna. =P
Bred på över den varma kakan direkt. Dekorera gärna med något fint strössel. Jag hade inget roligt hemma och jag tror det hade blivit alldeles för sött med kokos ovanpå.
Låt stå tills det svalnat lite innaan du skär upp. 
Väljer du att ha den i kylskåp sen så mikra gärna din bit så att glasyren blir lite flytande igen innan du äter. 
Grymt god!

Ni måste testa denna!

2 kommentarer:

  1. Oj vad spännande det låter med coca cola i kakan... det kanske man ska testa någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen du ska. Riktigt god, smakar inte coca cola, men blir väldigt saftig och härlig. =)

      Radera