måndag 9 april 2012

Rainbowcupcakes

Cupcakes har jag bakat till gud förbannelse och alltid efter samma recept. Men när man vet att något går hem så är det svårt att gå ifrån det.
Jag använder alltid Leila Lindholms recept på Classic Cupcakes, även frostingen gör jag som det står i hennes recept. Helt enkelt för att jag vet att det alltid funkar och är så himla gott. Men för ett litet tag sedan så ville jag hitta på något roligt med receptet, så jag valde att prova att göra regnbågsfärgade cupcakes.

Litet collage på hur jag gjorde

Följ bara helt och hållet Leilas recept, men innan du ska hälla upp i formar så dela upp smeten i olika skålar eller plastglas. Karamellfärg och pastafärg färgar av sig ganska mycket, så om du inte har svarta skålar som mig så rekommenderar jag plastglas. Dela smeten i lika många delar som du vill ha färger och blanda ner några droppar färg i var del tills du har de önskade färgerna. Gör det dock försiktigt så att du inte slår ut all luft ur smeten, för då blir cupcakesen bara torra och tråkiga sen. Anledningen till att man vänder i de torra ingredienserna är ju för att de blir mycket luftigare och godare då.
Sen är det bara att varva i färgerna i formarna och grädda som vanligt. Gör inte för tunna lager av varje färg bara, för då syns det ju inte så mycket.
Låt svalna och på med frostingen, så har du gömt överraskningen. Låt dina provsmakare överraskas av alla färgerna när de hugger in. =)

Färdig produkt! 

Classic Cupcakes, 12 st.
Recept från Leila Lindholm
3 ekologiska ägg
2,5 dl ströscoker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Skal och saft av en citron

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smör, häll i mjölk och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner i smeten. Blanda i skal och saft av citronen. Fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter.

Cream Cheese Frosting
Recept från Leila Lindholm
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft
100 g philadelphiaost
Karamellfärg och strössel

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, citronsaft och philadelphiaost krämigt. Färga med karamellfärg om så önskas. Bred/spritsa på cupcakesen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar