söndag 8 april 2012

Maränger

I fredags kom han äntligen hem! Och jag ville överraska med något gott. Sist jag frågade honom vad han ville ha var det maränger som önskades. De blev inget vidare bra då, så jag bestämde mig för att prova igen. En av anledningarna till att de inte blev så bra första gången tror jag till stor del beror på att det dels var första gången jag gjorde maränger, dels på att han inte äger någon elvisp så jag fick vispa för hand... Men denna gången blev det goda och precis sådär härligt sega i mitten. Yum! Åt en stor del av plåten alldeles själv. >_<
De gick definitivt hem hos J-M när han kom sen. Även chefen och familjen fick smaka och alla tyckte att de var goda.
Det kan definitivt vara lönt att göra egna maränger och färga i roliga färger om man ska ha kallas och bjuda på glass med maränger eller så. Och det var ju himla lätt att göra. Try it! =)

Redan tryckt i min några stycken. Ser ni mitt försök på ett hjärta nere till vänster?

Maränger
3 st äggvitor
2 dl strösocker
1 krm ättika

Så här gjorde jag:
Sätt ugnen på 100 grader och lägg bakplåtspapper på en bakplåt.
Jag separerade först äggvitorna från gulorna. Det är superviktigt att det inte kommer med någon gula, för då blir det ingen maräng. Det är även viktigt att bunken är helt ren, så inte blöt eller fettig, för då lär det inte heller bli någon maräng.
Jag vispade först äggvitorna för sig tills det blev ett fast skum. Tog ca 2-3 min.
Sedan tillsatte jag ättikan och vispade en minut eller två till.
Därefter tillsatte jag lite strösocker i taget, samtidigt som jag vispade för att verkligen få in sockret i smeten. Vispa tills det blivit så fast så att det håller sig i bunken om du vänder den upp och ner.
Jag valde sedan att göra mina maränger blå, så jag tillsatte lite blå karamellfärg och vispade tills den verkligen hade fördelat sig i hela smeten.
Man kan naturligtvis bara klicka ut smeten med hjälp av två skedar på plåten. Jag valde dock att använda mig av en sprits, utan mönster, och spritsa ut dem. Man kan sprida ut marängerna på två plåtar, men jag orkade inte det så jag trängde ihop alla på en plåt. Jag gjorde mina i ungefär samma storlek som "köpemaränger", så många av dem fastnade lite i varandra, men jag kunde inte bry mig mindre om det. =P
Sedan ska de vara inne i ugnen i 50 min till en timme, beroende på hur stora dina maränger är. Efter 53 min var mina helt perfekta och sådär fint sega i mitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar