lördag 7 april 2012

Cinnamon Sugar Pull-Apart Bread aka kanelbröd

Jag skrev ju om ett recept på Cinnamon Sugar Pull-Apart Bread som jag hade hittat hos JoyTheBaker.com.
Detta gav jag mig på att baka igår. Och goodness! Sååååå gott! Och säkerligen inte alls nyttigt, men sen när bryr jag mig om det? Alla medlemmar av familjen Adolfsson tyckte om det och det tog, så när som på två skivor bröd, slut. Så bara det tar jag ju som ett gott tecken. ;)
Det tog sin lilla tid att göra brödet, men det var faktiskt inget vidare svårt. Bara lång jästid.

Man gör brödet i en panna, som jag vanligtvis kallar sockerkaksform, eftersom det är det enda jag gör i den. Haha. Men brödform eller något sånt heter det kanske egentligen.
Som sagt så är receptet hämtat från Joy the Baker, så jag tänkte ge er det på svenska, med reservation för att jag kanske har översatt helt fel emellanåt.  Men jag gjorde som jag skriver och det blev ju gott. =P

Före ugnen och sedan halvt uppäten.
Brödet:
6,5 dl + 2 matskedar mjöl
0,6 dl strösocker
1 kuvert torrjäst för söta degar
0,5 tsk salt
60 g smör
0,7 dl mjölk
0,6 dl vatten
2 stora rumstempererade ägg
2 tsk vaniljpulver (Här stod det egentligen 1 tsk vanijextrakt, men jag tog vad jag hade hemma)

Fyllning:
2,4 dl socker
2 tsk kanel (här tog jag lite extra, av den enkla anledningen att jag älskar kanel)
0,5 tsk muskotnöt
60 g smör

Blanda ihop 5 dl av mjölet, socker, jäst, vaniljsocker och salt i en stor skål.
Vispa ihop äggen i en annan liten skål, jag gjorde det i ett glas.
Ta en liten kastrull smält smöret tillsammans med mjölken. Ta ifrån plattan så fort smöret smält helt. Tillsätt vattnet. Låt det stå tills det är fingervarmt.
Blanda degspadet med de torra ingredienserna med hjälp av en slickepott . När det blandats väl så tillsätt äggen. Det känns som att äggen aldrig kommer blandas in ordentligt, men kämpa på. De kommer till slut att gå. När äggen är riktigt inblandade i degen så tillsätt resterande 1,5 dl mjöl och blanda i ytterligare ca 2 min. Degen kommer att vara riktigt klistrig, men så ska den vara.
Lägg över degen i en stor smörad eller oljad bunke. Den ska vara smörad för att degen inte ska fastna medan den jäser. Täck skålen med plastfolie och sedan en kökshandduk. Ställ den någonstans armt och låt den jäsa till dubbel storlek, tar ca en timme. Efter degen har jäst så kan du välja att pausa. Ta upp degen och vira in den i plastfolie och lägg i kylen. Detta är bra om du tex vill göra brödet nästa morgon. Men ta då ut degen ur kylen och låt den bli varm i ca 30 min innan du använder den.
Medan degen jäser så rör ihop alla de torra ingredienserna till fyllningen. Smält smöret tills de precis får färg. Smöra och mjöla formen.
När degen har jäst klart så arbeta in ca 2 matskedar mjöl i den. Täck degen med kökshandduken igen och låt den vila i 5 min.
Rulla sedan ut degen på ett lätt mjölat bakbord. Degen borde inte vara särskilt kladdig vid detta laget. Receptet säger att man ska rulla ut degen till ca 20 * 50 cm. (Jag gjorde det mindre, som när man gör vanliga kanelsnäckor. Mest av anledningen att jag inte hade någon kavel och fick trycka ut den med händerna =P )
Pensla på det smälta smöret över hela degen och häll sedan på allt kanelsocker. Jag vet att det verkar som mycket socker, men va fan, man lever bara en gång. Använd allt!
Skär sedan den till 6 längder, lägg längderna på varandra och skär i ytterliggare 6 delar, så att det blir ungefär kvadratiska. Lägg i kvadraterna i formen, så att de liksom står upp. Lägg en kökshandduk över formen och låt jäsa i 30-45 min, till ungefär dubbel storlek.
Här är det lägligt att sätta ugnen på 175 grader.
Placera formen i mitten av ugnen och grädda i 30-35 min. Toppen ska vara väldigt gyllenbrun. Är den för ljus så är den förmodligen inte klar inuti.
Ta ut från ugnen och låt vila i ca 20-30 min. Dra med en smörkniv runt kanterna för att lossa den. Vänd ut brödet och vänd sedan den rätt igen på en tallrik.
Joy the Baker skriver att brödet kan hålla upp till två dagar, i rumstemperatur, om man plastar in det. Förvänta er dock inte att det ska vara så länge. =)

Tveka inte, baka detta! Du lär inte ångra dig. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar