torsdag 25 oktober 2012

Red Velvet Cupcakes

Bakade en sorts muffins och en sorts cupcakes till när vi hade möte hemma hos mig för ett tag sedan. Kan absolut inte komma ihåg vad det var för muffins jag gjorde. Har suttit och bläddrat i alla mina kokböcker och desperat försökt komma på vad det var. Men det är helt tomt. Fick inte så många bilder heller, typiskt dumt.
Red Velvet Cupcake med färskostglasyr

Men cupcakesen kommer jag tydligt ihåg, för det var första gången jag gjorde Red Velvet Cupcakes. Så det receptet tänkte jag ge er direkt. =) Har velat testa Red Velvet cupcakes hur länge som helst och blev inte besviken. Måtten är för det mesta i gram, jag använde mig av Leilas guide i "A Piece of cake" och höftade ganska mycket.

Red Velvet Cupcakes, 12 st 
Recept hämtat från Hummingbird Bakerys bakbok.

60g osaltat smör
150g strösocker
1 ägg
10g kakao
1,5 msk röd hushållsfärg
0,5 tsk vaniljessens (jag tog en tsk vaniljsocker istället)
1,25 dl filmjölk
150g mjöl
0,5 tsk salt
0,5 tsk bikarbonat
1,5 tsk vitvinsvinäger

Sätt ugnen på 175grader
Vispa samman smör och socker med en elvisp på medelhög hastighet tills smeten är välblandad, lätt och fluffig.Vispa sedan på hög hastighet medan du tillsätter ägget. Vispa tills allt är välblandat
Blanda kakao, rödhushållsfärg och vaniljessens/vaniljsocker i en separat skål till en tjock, mörk massa. Tillsätt massan i smörblandningen och vispa noggrant till smeten fått en jämn färg och konsistens. Skrapa ner ingredienser som fastnat på sidan av bunken, gör gärna detta kontinuerligt.
Sänk till låg hastighet och häll i hälften av filmjölken. Vispa tills filmjölken har blandats ned i smeten och vispa sedan i hälften av mjölet.
Tillsätt resten av filmjölken och sedan resten av mjölet. Vispa på höghastighet tills du får en slät smet.
Vispa sedan på låg hastight ner salt, bikarbonat och vinäger. (Absolut roligaste delen eftersom bikarbonatet och vinägern får en rolig kemisk reaktion) Höj sedan hastigheten och vispa ytterliggare någon minut.
Skeda upp smeten i pappersformarna till 2/3 och grädda i ugnen 20-25 minuter, eller tills de fjädrar tillbaka när du trycker på dem lätt med fingertoppen. Det ska inte fastna något på en provsticka. Låt svalna

Färskostglasyr, till 12 cupcakes
Hämtat från samma bok

300g florsocker, siktat
50g osaltat smör, rumtempererat
125g naturell färskost, kall

Vispa ihop florsocker och smör till en slät smet med en elvisp på medellåg hastighet. Tillsätt all färskost och vispa tills den är helt sammanblandad med smöret och florsockret. Vispa sedan på högre hastighet tills glasyren är lätt och fluffig, ca 5 minuter. Se upp så att du inte vispar för länge bara eftersom den då kan bli lös.
Bred glasyren på de svalnade cupcakesen och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar