torsdag 18 april 2013

Belgiska våfflor

Till våffeldagen så intog jag Alexander lägenhet med Adnan och CK eftersom han var den enda med ett våffeljärn. Dock ett belgiskt sådant. Eftersom jag aldrig gjort belgiska våfflor så tyckte jag bara att det var roligt. Letade fram ett roligt recept, visade sig vara Leila Lindholms, no surprise there.
Grymt goda! Men mättande, så enkel sats räcker mer än väl även till tre stora killar och lilla mig.
Belgiska våfflor, 4 pers
Lånat av Leila Lindholm
2 ägg
125g smör
2,5 dl mjölk
2 dl vatten
12g färsk jäst (0,25 paket)
0,5tsk salt
0,75dl strösocker
2tsk vaniljsocker
6,75 dl vetemjöl
Smält smör till gräddning

Separera äggvitorna från gulorna. Var noga med att det inte kommer ner någon gula i vitorna.
Smält smöret. Häll i vatten och mjölk och värm till fingervarmt.
Smula jästen i en bunke och lös upp det i smör/mjölk/vattnet.
Tillsätt äggulorna, saltet, strösockret, vaniljsockret och mjölet och rör till en slät smet.
Vispa äggvitorna i en separat bunke. De ska bli fint vita och fluffiga.
Vänd försiktigt ner vitorna i smeten. Vispa INTE! Du vill behålla luften i vitorna så  bara vänd ner de försiktigt. Låt smeten stå och vila i ca 20 min.
Sen är det bara att grädda på. Var våffla tar ca 5 min, i alla fall i järnet jag använde. Kom ihåg att smöra mellan varje våffla.
Servera med roliga tillbehör. Vi hade glas, nougatsås, chokladsås och jordgubbssylt. Omnomnom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar