tisdag 21 maj 2013

Päänistårta

Gjorde botten "lika delar". Många bloggare skriver om den så var tvungen att testa. Man tar 3 lika stora glas och fyller de lika högt. Nu skulle jag ha en stor botten så tog 6 ägg, sen lika högt med strösocker i ett glas och vetemjöl i ett tredje. Till den mängden ägg så behövs 2tsk bakpulver. Ingen annan vill ha vaniljsocker i, men jag tycker det är godast så hade i 2 tsk vaniljsocker oxå. 
Vispa först ägg + socker riktigt fluffigt, typ 5-10min. Vänd sedan försiktigt ner vetemjöl och bakpulver. Vispa inte, utan bara vänd ner försiktigt. 
Sen in i ugnen i ca 30 min om du gör en sån här stor form, i mindre så längre naturligtvis. Men öppna absolut inte ut en innan 20 min gått, då sjunker den ihop i mitten och blir katastrof.
Jag gjorde två såna här formar med botten och sen frös jag in dem. De är mycket lättare att skära när de är frusna. Bottnarna kan ligga frusna länge.
Nu börjar de roliga! Jag delade  an av bottnarna i två delar först så att jag fick två rektanglar istället för en kvadrat. Sen delade jag ena rektangeln i två "lager".
Tryckte ut gå cirklar i den sista kvadraten, delade den i två lager. Använde en skål för att få en fin rund form, använde samma för att göra små "hål" så att se passade perfekt in. Sen rundade jag "toppen". 
Tog ingen bild på det, men byggde på med ett tunt lager till för toppen.
Syns kanske inte jättemkt här, men den är högre längst fram.
Sen täckte jag först med den ljusa smörkrämen i ett tunt lager över hela tårtan. Ställde den i kylen över natten.
Sen bredde jag på ett tjockare lager av den ljusa på hela, förutom toppen. Sen färgade jag smörkrämen lite mörkare och hade det på toppen. Det pyttelilla som var kvar färgade jag svart och gjorde, ja ni ser.
Gjorde sen en extra sats smörkräm som jag inte färgade, vad det användes till ser ni ju. Haha.
Första och förmodligen sista snuskiga tårtan för mig. =P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar